En välplanerad kickoff sätter tonen för resten av året – den kan inspirera, stärka teamkänslan och ge energi till nya mål. Men hur ordnar man egentligen en kickoff som känns meningsfull utan att det blir för krångligt? I den här artikeln delar vi med oss av våra bästa tips för att göra planeringen enklare, samtidigt som du håller dig inom ramarna för vad som är avdragsgillt i företaget.
- Planera och dela på ansvaret.
Att projektleda en kickoff kan vara en utmaning om förväntningarna är höga, men tiden knapp. Utse en kickoff-grupp som tillsammans planerar och ansvarar för arrangemanget.
- Sätt ett rimligt program.
Det är lätt att vilja hinna med så mycket som möjligt och det kan vara frestande att trycka in alltför många ämnen i programmet. Men kanske är det bättre att fördjupa er i några få?
- Ta det lugnt med aktiviteterna.
Efter ledigheter är vi sugna på att ses igen. Att få tid att prata vid middagsbordet kan betyda mycket mer än en massa aktiviteter och tävlingar.
- Interna konferenser, kickoffer och utbildningar är fullt ut avdragsgilla och man får även lyfta momsen eftersom det räknas som driftskostnader i bolaget.
För att detta ska gälla måste man ha ett ordentligt program (minst sex timmar per dag eller 30 timmar per vecka).
- Eventuella övriga aktiviteter och middagar ska vara rimliga i förhållande till bland annat företagets storlek och aktivitetens karaktär.
Här finns det inga tydliga gränser eller regler. Kolla gärna med din redovisningskonsult eller revisor om du är osäker på omfattningen.