Sedan många år ökar antalet tveksamma telefonförsäljare och fakturaskojare under sommarmånaderna. Men de senaste åren har de digitala bedrägerierna ökat lavinartat även för företagare. Vi går igenom hur du kan tänka för att undvika att bli lurad.
Innan du går på semester är det bra att säkerställa att ett par saker finns på plats för vikarier och sommarjobbare. En bra grund för att undvika skojare är tydliga rutiner på företaget som alla känner till, inte minst vad gäller betalningar.
Se till att alla som är berörda vet hur man behandlar en faktura för något ni inte beställt. Det bästa sättet är att skriva ”BESTRIDES” och stryka ett tydligt streck över hela fakturan. Skicka sedan direkt tillbaka till avsändaren med rekommenderat brev eller mail. Underteckna inte med din namnteckning. Falska fakturor räknas som försök till bedrägeri. Därför bör du också göra en polisanmälan.
Under sommaren ökar också digitala bedrägerier. Det finns många olika sätt bedragarna använder för att få tillgång till känslig information om ditt företag för att sedan begå olika typer av brott. Det finns några enkla tips för att undvika detta:
Med sunt förnuft och viss försiktighet kommer man långt. Och om du är osäker på om ett företag som kontaktar dig är seriöst eller inte kan du titta på Svensk Handels varningslista. Där listar de löpande företag med oseriösa försäljningsmetoder och erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande.