I flera nyhetsbrev har vi tagit upp hur man som företagare kan agera för att möta oroliga tider. Jonas Lund är kontorschef på Handelsbanken i Hedemora och har ett långt förflutet inom bankvärlden. Här ger han sina bästa tips för företagare om hur banken kan hjälpa till och vad som krävs.
Handelsbanken i Hedemora har mest små och medelstora företagskunder. Tyngden ligger på lantbrukare och skogskunder i området, men också en hel del fastighetsbolag. Jonas medarbetare har relativt stora egna mandat och vill därför ha en nära relation med sina kunder, inte bara när det är problem.
Vad händer då när det är skakigt runt omkring och verksamheten kanske inte går som man tänkt sig? Jonas bästa råd är att inte sticka huvudet i sanden utan att försöka ha så bra koll som möjligt på bolagets ekonomi, både i goda och sämre tider.
Många banker och andra aktörer erbjuder olika sätt att öka sina kunders kunskap inom relevanta områden. På Handelsbanken jobbar man till exempel med branschspecifika webbinarier där man utifrån dagsaktuell information diskuterar vad som är på gång i den egna branschen. Kunskap och beredskap är alltså avgörande för affärerna i oroliga tider. Många företagare upplever dessutom ett större lugn och möjlighet att fokusera på rätt saker när osäkerheten minskar.